четвъртък, 20 февруари 2014 г.

Автомобилите продължават да се повреждат... Защо?


Автомобилната индустрия напредва с много високи темпове още от създаването на пъвите автомобили до днес. Едновременно с това и всички консумативи, използвани за автомобилите - масла, антифризи, спирачни течности и т.н. стават все по-добри с всяка изминала година. Независимо от този напредък обаче автомобилите продължават да се повреждат. Немалка причина за това е, че с напредване на технологиите и в стремежа да се конструират все по-ефективни, по-конкурентни и по-екологични автомобили, всеки нов автомобил, който се появявана пазара, работи много близко до границите на възможностите си. От друга страна основният материал, използван в производството на много ключови агрегати на автомобила остава стоманата. И както преди 20 години, така и днес елементите, изработени от този материал продължават да се износват по време на експлоатацията на автомобила. Заради това, всички ще се съгласим, продължителността на живота на автомобилите е може би единственият параметър, който не се е променил в положителна посока през последните 2-3 десетилетия. По-добрите масла и греси предимно компенсират по-тежките условия, на които е подложен металът ежедневно. Отговарят на по-високи стандарти, дават по-добра защита и, разбира се, няма да налеете масло М10Д в съвременен двигател. По-скоро ще използвате масло, с което получавате гаранция, че двигателят при правилна поддръжка ще издържи например 300,000 км без нужда от основен ремонт. По същата причина ще заредите и качествено гориво, а в охладителната система ще използвате антифриз, а не вода. Защото искате Вашият автомобил да Ви служи дълго време и да не се налага да инвестирате купища пари в ремонти. В крайна сметка всичко опира до сигурност и надеждност. Сигурност, че когато се движите от точка А до точка Б, няма по средата на пътя да се наложи да викнете пътна помощ, защото двигателя, скоростите или друг агрегат се е повредил. Сигурност, че парите, които сте предназначили за почивка и развлечения няма да бъдат похарчени в някой автосервиз. 


Независимо от това колко сте прилежни, обаче, идва един момент, в който автомобилът се поврежда. Това не е задължително следствие от лоша поддръжка, много често причините са други. Нека изброим по-съществените:

  • Стандартните автомобилни и индустриални масла мажат, като постоянно окъпват и покриват натоварените триещи повърхности, за да поддържат адекватен маслен филм. Силите на триене и топлината (като резултат от това триене) създават условия, при които тънък филм от масло се адсорбира върху триещите се повърхности в следствие на физическо (не химическо) привличане. Този филм не е закрепен силно и постоянно към повърхността и затова смазва и предпазва металните части само тогава, когато маслото е в постоянна, принудителна циркулация.
  • Индустриалните и автомобилните масла привличат замърсяванията и ги задържат в течна суспензия. При взаимодействие между тези замърсявания и маслото се формира гресообразна смес, която се свързва с метала и се наслоява върху машинните елементи. Това затруднява свободното придвижване на маслото по маслените магистрали и увеличава триенето, температурата и оксидацията.
  • "Студен" или "сух" старт. Всички са чували за това, но какво се крие зад този израз? Това е ситуацията, при която стартираме двигателят, след като дълго време (няколко часа) не е работил. При тази ситуация цялото или почти цялото масло се е стекло в картера на двигателя и всички взаимодействащи си елементи трябва да заработят "на сухо", докато маслената помпа не успее да си свърши работата и да осигури адекватно мазане. Това е причината да се нарича "сух" старт. Също така обаче се нарича и "студен" старт. Това е в особена сила, когато се отнася до зимните месеци. При температури, по-ниски от работните се наблюдават два основни фактора, които ускоряват темповете на износване. На първо място маслото е студено. Когато маслото е студено, в общия случай то е значително по-гъсто, отколкото при работна температура. Разбира се, изцяло синтетичните масла с нисък вискозитет (0W30, 0W40) в известна степен се справят с този проблем, но не докрай. Когато маслото е гъсто, то не може да осигури оптимално мазане на триещите се елементи. Друг проблем е, че металът, както повечето вещества подлежи на температурни изменения в обема за единица тегло - това е причината релсите на влаковете и трамваите да не се съединяват плътно; същото важи и при мостовете. Това по същество означава, че в първите минути от работата на двигателя, докато не се постигне оптимална температура за работа, луфтовете между работните повърхности не са оптимални. Това допълнително пречи на добрата защита на двигателя от маслото. Затова и, всеки знае, студен двигател не е хубаво да се кара в червената зона на оборотомера. Поради изброените причини 90% от износването на двигателя се случват в първите 20 минути от стартирането му "на студено".
  • "Топъл" старт. Тук по същество става дума за ситуация, когато стартираме двигателя след краткотраен престой. Въпреки че нормите на износване не са толкова големи, колкото при "студения" старт и тук основната част от маслото е в картера и в началото няма оптимални условия за защита на работните повърхности.
  • Аварийно изтичане на мажещото вещество - например при удар на картера, когато цялото количество масло изтича и двигателя работи "на сухо".
  • Работа на двигателя с ниво на маслото под минималното допустимо. Това е доста често срещан проблем и най-често се случва поради някоя от следните, незабелязани навреме причини - течове от семеринги, увредени гумички на клапани, износен двигател. Тук нормите на износване са значително по-ниски от тези при аварийното изтичане на мажещото вещество, за сметка на това проблемът често се забелязва едва след хиляди изминати километри, което може съществено да намали живота на двигателя.
  • Екстремно натоварване. При такъв режим на работа е възможно "късане" на масления филм, при което двигателят понася огромни норми на износване.
  • Много ниски обороти. При тях налягането на маслото е сравнително ниско и често това води до допълнително износване.
  • Горна и долна "мъртва" точка. Това по същество са точките, в които буталото е в най-високата или най-ниската точка от неговия път. Характерно е, че при тези точки скоростта на движение на буталото е относително ниска. Особено при горната "мъртва" точка, където цилиндровите стени са силно нагряти от процеса на горене в горивната камера, буталата, сегментите и цилиндрите понасят най-големи норми на износване.
  • Нагари. Те се получават по много причини - недобра настройка на двигателя, некачествено гориво, преобладаваща работа на двигателя в ниски обороти. Нагарите по същество представляват недоизгорели горивни (и в някои случаи смазочни) вещества, които се отлагат във вътрешността на двигателя. При работа на двигателя, когато тези нагари се нагреят се получават "горещи" точки - участъци, които по-продължително и в по-голяма степен подлежат на въздействието на много високи температури. Това естествено води до температурни увреждания на елементите, върху които са се образували нагарите - бутала, цилиндри, клапани, сегменти. Друг проблем от нагарите е, че те в определени моменти причиняват изгаряне с неправилен тайминг - детонационно изгаряне, което допълнително утежнява работните условия в двигателя и подлага на стрес работещите механизми.

За да се справите с част от изброените по-горе проблеми е достатъчно да проверявате нивото на маслото веднъж на всеки 1,000 км, да монтирате система за подгряване на охлаждащата течност и система за предварителна циркулация на маслото в двигателя. Но ако искате да имате постоянна защита на двигателя от всички тези неблагоприятни влияния, препоръчваме да използвате Metal Conditioner Metaltec-1.

Няма коментари:

Публикуване на коментар