четвъртък, 30 януари 2014 г.

Как да измиеш колата

Понякога просто се налага да го направиш


Колкото и да ти се иска да не е така, истината е, че в един момент вече не можеш да си намериш извинение и просто се налага да си измиеш колата. Разбира се, имаш поне два варианта:
  • да отидеш на обикновена автомивка - за жалост често отнема доста време и накрая се оказва, че са пропуснали да ти изчистят сенниците или огледалото за обратно виждане, или пък - което е най-лошо - предното стъкло е намацано с мръсна кърпа, но забелязваш това чак след като си тръгнеш от автомивката
  • да изчистиш колата си сам в автомивка на самообслужване
Ако си се спрял на втория вариант, ще се опитам да ти бъда от полза, като обърна внимание на няколко важни принципа, които е добре да спазваш, за да се справиш най-бързо и лесно.

ВЪНШНО ИЗМИВАНЕ

Започвам с външното измиване, защото аз започвам първо с него, но надали има някакво особено значение. На първо място, тук искам да посоча стелките. Въпреки, че говорим за външно измиване, ако си решил да изпереш стелките, извади ги от колата и ги подреди на земята в близост до колата. Една до друга, не една върху друга :)
  1. Ако колата е много мръсна (разбирай, ако има много кал по нея) е редно първо еднократно да се изплакне само с чиста вода. Пусни жетона и изплакни колата, като бързо се движиш около нея и се съсредоточаваш върху местата, които са много кални. Няма нужда да се разсейваш със сравнително чистите места, защото така или иначе с чиста, студена вода, дори и под налягане, няма да се справиш особено успешно с почистването на друг тип замърсявания освен обикновената кал. Обърни внимание, че е редно да не се задържаш дълго време на някое конкретно замърсяване, по-добре е да се движиш. Така, ако на първата обиколка около колата си напръскал едно петно, докато се върнеш повторно, калта вече ще се е разкиснала и много по-лесно ще падне. Редовно виждам хора, които вместо да дадат малко време на водата да напои калта и после да се върнат, седят с постоянно насочена в едно място струя и губят ценни секунди от така или иначе краткото време, за което стига един жетон. И съответно стигат само до средата, а после им се налага да пускат 2-ри, 3-ти и т.н жетон.
  2. Втората стъпка (която най-често е първа, защото нека си признем - надали колата е чак толкова кална, че да й е необходимо предварително специално почистване от калта) е нанасянето на почистващия разтвор.
    Тук отново се връщаме на правилото от първата стъпка. Нанеси разтвора, докато бързо обикаляш около колата, като държиш края на пистолета на разстояние 40-50см от повърхността, която пръскаш. Недей да се задържаш на някое определено място, докато не си "насапунисал" цялата кола. По този начин даваш възможност на препарата да подейства - тук може би е редно да обясня, че винаги върху действието на почистващия препарат действат в права зависимост три фактора - концентрацията на препарата, температурата на работния разтвор и времето, през което препаратът действа върху замърсяването. Едва когато цялата кола е насапунисана, може да се върнеш към по-сериозните замърсявания и да им отделиш допълнително внимание. Ако си извадил стелките, не забравяй, че и те трябва да бъдат напръскани.
    Много важно при тази стъпка е да започнеш сапунисването отдолу нагоре. Това носи две ползи - на първо място, по този начин най-тежките замърсявания (които са в най-ниската част на купето) ще бъдат най-дълго време изложени на влиянието на почистващия препарат; на второ място - при сапунисване отдолу нагоре се избягва образуването на стечки.
  3. След като вече си насапунисал цялата кола и евентуално си положил допълнително старание да измиеш най-тежките замърсявания, сега е време за кратка почивка. Дай възможност на препарата да подейства още 3-4 минути. Ако няма никой след теб на опашката - може да пушиш цигара (въпреки че това не е особено здравословно) или да си поиграеш на телефона, докато чакаш. Ако пък има опашка и се притесняваш - винаги може да се престориш, че са ти свършили жетоните и да се разходиш до касата, уж да си купиш още, а после, връщайки се към колата, можеш доволно да ги държиш в ръката си.
  4. Накрая може да пуснеш третия (или може би четвърти, ако в някоя от предишните точки не си бил достатъчно бърз) жетон в апарата и да изплакнеш автомобила с чиста вода. Тук е важно да работиш отгоре надолу, за разлика от предишните стъпки. Също така, не забравяй стелките! Честито, половината работа е свършена!

ВЪТРЕШНО ПОЧИСТВАНЕ

Няма да се съсредоточавам върху вътрешното почистване, защото то в голяма степен наподобява почистването вкъщи, но все пак ще обърна внимание на няколко неща.
Преди да пристъпиш към самото почистване, извади всичко ненужно от автомобила - стелки, химикалки, листчета, очила, дискове... въобще всичко, което няма да ти е от полза при почистването. Ако ще почистваш и багажника - виж какво ли има там и извади всичко, което ще те забавя.

След това придвижи двете предни седалки максимално напред, за да започнеш почистването от задната част на автомобила. Причината е, че най-вероятно за задната част ще ти е необходимо значително по-кратко време (най-често е по-чиста) и още в рамките на първия жетон ще се справиш и дори ще ти остане време да започнеш предната част. Вкарай маркуча с накрайника на прахосмукачката в тази част на купето, от която смяташ да започнеш почистването и чак тогава пусни жетон в машината. 
Най-вероятно като свърши времето от първия жетон вече ще си в предната част на купето и сега, преди да пуснеш втория жетон може да преместиш предните седалки максимално назад. След като го направиш, пусни жетона и давай наред! :)
След прахосмукачката, идва ред на забърсването на прах. Хубаво е да имаш поне три чисти, големи микрофибърни кърпи. След като ги навлажниш, може да започнеш забърсването на всички метални/пластмасови/дървени и т.н. повърхности в купето с първата кърпа. Накрая не забравяй да забършеш праговете, но това чак накрая защото са много мръсни.
Ако смяташ, че използването само на вода не е достатъчно, върху втората микрофибърна кърпа може да напръскаш някакъв препарат (почистващ препарат, не такъв за блясък)  и да забършеш отново всички твърди повърхности. След това с третата, все още чиста, влажна микрофибърна кърпа събери останалия препарат от повърхностите, за да не се увредят или да не останат петна от засъхналия препарат.
Сега ти остава само да измиеш стъклата от вътрешната страна, но тук няма да давам съвети, защото аз не съм привърженик на стандартните препарати за почистване на прозорци, а навярно моят начин ще ти се стори малко трудоемък.

Готово, остана само да се погрижиш за премахването на миризмите в купето - от кучето, от цигарите или просто, защото си возил лук наскоро, не знам.

Няма коментари:

Публикуване на коментар