сряда, 29 януари 2014 г.

Бензинов или дизелов автомобил

Да избереш ли дизел



Ако обмисляш покупката на нов автомобил, навярно един от основните въпроси, които си задаваш е "Бензинов ли да е или дизелов?". Аз винаги бих предпочел дизеловия двигател пред бензиновия и това сигурно ще си проличи, докато четеш по-надолу.

Основните плюсове и минуси на дизеловите двигатели.


Плюсове

  • Дизелите са по-икономични. Типично можеш да изминеш около 25-30% по-дълго разстояние с 1 литър дизелово гориво, отколкото с 1 литър бензин, при двигатели със сходни характеристики. Дори дизеловото гориво да е с малко по-висока цена от най-масовия бензин А-95Н, разликата в цената е нищожна в сравнение с разликата в икономичността.
  • Дизеловите автомобили нямат скъпи запалителни свещи, бобини и кабели за свещи. Не се налага извършването на редовни настройки на запалването. Също, за разлика от бензиновите двигатели, дизеловите (понеже при тях не е необходима искра за възпламеняване на горивото) са много по-устойчиви на влага. В случай, че има пропуск (разбирай напукване) на кабелите или бобините, при навлизането на влага (след преминаване през дълбока локва или при измиване на двигателя) подавания ток към свещите на бензиновия двигател често пъти не достига до свещите или е прекалено слаб, за да се получи искра. Това не се случва при дизеловия двигател. 
  • Дизеловите двигатели са по-масивно направени, за да издържат на тежките условия, които произтичат от високата компресия, при която работят. Съответно, тези двигатели обикновено издържат много по-дълъг пробег, без да е необходимо извършването на основен ремонт. Разбира се, необходимо е от време на време да се регулират клапаните и навременно да се сменят маслата и филтрите. Също така е необходимо полагането на грижа за елементите на горивната система и турбината, защото ремонта на тези системи е неприлично скъп. Това е свързано, от една страна, с известно благоразумие - зареждане на качествено гориво, даване на възможност на турбината да се охлади след натоварване (т.е. след като спреш колата, при положение, че допреди минута си се състезавал по светофарите или си карал по магистралата, е редно да оставиш двигателя да поработи минута-две на място и едва тогава да го загасиш) и т.н. От друга страна, тази грижа може да включва и използването на висококачествени продукти, които да предпазват въпросните механизми от износване.
  • Дизеловите двигатели имат по-голям въртящ момент и по-равна крива на въртящия момент. Дори при ниска скорост на движение и висока предавка изпреварването е безпроблемно. Т.е. в общия случай, ако караш дизелов автомобил 110 к.с. много по-спокойно можеш да извършваш изпреварвания и много по-рядко ще ти се налага да сменяш предавката, отколкото ако караш бензинов двигател 140 к.с. За мен това е по-добрият вариант.
  • Има нещо изключително приятно в звука на здравата и добре работеща турбина.

Минуси:

  • Повече вибрации и шум. Въпреки напредъка на технологиите, използвани в дизеловите двигатели, все още в някои коли се усещат характерните вибрации и тракане. Все пак това прави впечатление основно при престой на място и при пълна тишина. Като цяло бензиновите автомобили са по-тихи и се смята, че издават по-добър звук при високи обороти. С последното ми е трудно да се съглася, освен в случаите, когато говорим за поне 6-цилиндров двигател.
  • Ако не се полагат грижи за турбината и горивната система, може да се наложат текущи ремонти с много висока стойност.
  • Въпреки постоянните подобрения, все още е характерно при рязко подаване на газ и високи обороти от ауспуха да излезне забележимо количество черен дим.
  • Дизеловите двигатели нямат запалителни свещи, но имат подгревни свещи. Когато се появят проблеми с паленето в студено време или ако индикаторната лампа даде информация, може да се наложи да смениш някоя и друга свещ. При бензиновите автомобили, донякъде заради липсата на подгревни свещи, а донякъде поради самите характеристики на горивото, проблемите с паленето в студено време са по-рядко срещани.
  • На дизеловия автомобил не може да се монтира обикновена газова уредба. Но пък може да си направиш биодизел от старо олио, които е значително по-качествен от дизеловото гориво по бензиностанциите. Това сигурно ще бъде тема на някой от следващите постове.

Разход за гориво - бензинов и дизелов автомобил


За извършване на съпоставката ще сравня два автомобила хечбек - Fiat Stilo 1.8i 16V 133 к.с. и Fiat Stilo 1.9 JTD 16v 140 к.с. Двата автомобила имат еднаква максимална скорост, а дизеловият ускорява от 0 до 100 км/ч с 2/10 от секундата по-бързо. Дизеловия вариант отделя и с 31г/км по-малко емисии СО2. Ако погледнем разхода на гориво ще видим:

Двигател\Разход (л/100км) Градски Извънградски
Бензинов 11,3 6,1
Дизелов 7,6 4,2
източник: avtomarket.bg

Ако приемем, че на всеки 10,000 км пробег 2,000 км са в извънградски условия, а останалите 8,000 км в градски, тогава за пробег 30,000 км, бензиновият вариант изразходва:
  1. за 24,000 км градско шофиране - 240х11.3=2,712 литра бензин
  2. за 6,000 км извънградско шофиране - 80х6.1=366 литра бензин
  3. общо - 3,078л бензин на стойност 7,848лв (при цена 2.55 лв/л)
При същите условия, дизеловият автомобил изразходва:
  1. за 24,000 км градско шофиране - 240х7.6=1,824л дизел
  2. за 6,000 км извънградско шофиране - 60х4.2=252л дизел
  3. общо 2,076л дизел на стойност 5,522лв. Процентно това означава 30% по-нисък разход.
Сега може да кажеш: "Ако сложа газова уредба за 1000лв на бензиновия двигател, той ще харчи наполовина, т.е. разхода за гориво ще бъде 3924лв или 29% по-нисък от този при дизеловия двигател." И това е напълно вярно, но може да се вметнат няколко неща:
  • ако не се погрижиш за предпазване на клапаните, поради липсата на мажещи свойства на газта, така или иначе тези 1000 лв ще ги дадеш за ремонт рано или късно;
  • първите няколко километра след стартиране колата работи на бензин;
  • дизеловите "печки" може да миришат, но често газта мирише по-лошо, особено при зареждане на бензиностанцията;
  • винаги трябва да се направи компромис - по-голяма газова бутилка или повече място в багажника. И особено при малките автомобили хората често се спират на малки бутилки, за което плащат като прекарват повече време и по-често в зареждане по бензиностанциите;
  • не се сещам за човек с газова инсталация на автомобила, който да не ходи най-редвно на някакви специални настройки, тъй като ту не върви колата, ту много харчи - това е разрешим проблем, но при положение че уцелиш добър специалист;
  • ако човек похарчи 500лв за да си направи инсталация за производството на 150л биодизел наведнъж (разбира се това предполага, че на разположение има гараж, в който да се поставят един два варела), тогава и цената на дизеловото гориво пада с 40% и разхода за тези 30,000 км става 3313лв или с 15% по-нисък от този при използването на пропан-бутан. И багажника е празен а от ауспуха мирише на картофки.
Аз избирам дизел, а ти?

Няма коментари:

Публикуване на коментар